Kdo jsme
Gymnázium Přírodní škola, z.ú.
Přírodní škola byla založena v roce 1993 jako alternativa k velkým státním gymnáziím. Naší hlavní filozofií je, aby škola byla plnohodnotným životem tady a teď, ne pouze přípravou na profesi v budoucnu, místem, kde každý najde své místo a může se realizovat bez ohledu na věk, talent, nebo zaměření. Důraz klademe na společenství, které společně žije, tvoří a je otevřené okolnímu světu.
Konkrétně lze charakterizovat systém Přírodní školy následujícími hlavními prvky:
- Malý, vzájemně provázaný kolektiv školy, přátelská atmosféra. Maximální celková kapacita školy je kolem 90 studentů*ek.
- Studijní výjezdy, časté společné pobyty celého školního kolektivu mimo Prahu (6–8 týdnů ze školního roku).
- Maximální zapojení studujících do organizace a života školy (samospráva, lektorské praxe, systém patronů mladších studentů*ek). Možnost volby v rámci jednotlivých činností a programů i podílu na rozhodování o věcech celku pro každého člena*ky komunity. Pokud vás zajímá jak funguje studentská rada, můžete se podívat zde.
- Specifický systém zkoušení a hodnocení (systém dílčích zkoušek, tzv. podmínek a zápočtů) vedoucí k tomu,
že student*ka si sám do značné míry stanovuje konkrétní cestu dosažení výchovně-vzdělávacích cílů a stává se aktivním činitelem svého vlastního formování. - Komplexní dlouhodobé výzkumné a tvůrčí projekty vázané na malé věkově smíšené skupiny vyžadující maximální podíl práce dětí v rámci samostatně zvoleného tématu (expedice, umělecké projekty).
- Společné cíle školního kolektivu, v rámci jejichž dosahování je důležitý podíl dětí, učitelů*ek i spolupracovníků. Důraz na cíle, které jsou užitečné obecně a přesahují omezené zaměření na školu jako takovou – spolupráce s dětským domovem, kurzy a workshopy vedené studenty a učiteli pro děti mimo školu, výzkumné a další aktivity v regionech, organizace různých setkání, kulturních akcí, ediční a publikační činnost atd.
Hodnoty, na kterých stojí naše škola
- týmový duch
- učení jako osobní rozvoj
- překonávání sebe sama
- samostatnost a zodpovědnost
- aktivní pomoc ostatním
- osobní příklad
- empatie a úcta k druhým
- poctivost a opravdovost
- praktičnost
- smysluplnost a přesah
- souznění s přírodou
Mise – proč naše škola existuje?
Škola v našem pojetí je všestrannou přípravou i plnohodnotným životem.
Do všeho, co ve škole děláme, maximální měrou zapojujeme děti.
Jak se snažíme misi naplnit:
- výchova a vzdělávání probíhají prostřednictvím společných činností a osobního příkladu - děti se nejvíce učí
a vychovávají navzájem od sebe v přirozených (tj. věkově smíšených) skupinách - společné vytváříme pravidla a snažíme se o jejich důsledné dodržování (řád všedního dne)
- děti by měly cítit, že jsou přijímány, že se jim osobně věnujeme a máme je rádi
- máme promyšlený systém studentské samosprávy, která se významně podílí na rozvoji,
organizaci a hodnocení naší školy - vše co děláme, by mělo být smysluplné a užitečné i pro naše okolí
- mezioborové vzdělávání
- Přírodní škola byla v roce 2012 zařazena mezi nejinovativnější školy zemí OECD (jako jediné gymnázium v ČR).
- Naše škola získala ocenění Český Goodwill 2018 v kategorii Partner, které vyzdvihuje podnikatele a společnosti, které se chovají odpovědně a transparentně a jsou spolehlivým a váženým partnerem.
- Od roku 2018 jsme Fakultní školou Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Titul jsme obhájili i pro období 2021–2026.
inspirace a pedagogický systém ʺPřírodní školaʺ podrobněji |
Možná uvítáte možnost podívat se na film Škola snů od našeho studenta
nebo krátký dokument z jednoho z výjezdů Přírodní školy na Sluneční paseku.
Krátká videa z okamžiků ze školního života:
Další filmy, hrané i animované, hudební a divadelní představení
z dílny našich studentů je možné zhlédnout v online archivu Přírodní školy.
- Více se o Přírodní škole dočtete v knize Výchova jako dobrodružstí (2017), která se nesnaží být další teoretickou příručkou o výchově dětí a dospívajících, ale představuje konkrétní doporučení z 23leté praxe fungování gymnázia Přírodní škola. Navíc je doplněná o autentické vyprávění a zkušenosti jeho studentů a absolventů.
- Rovněž se můžete začíst do knihy Přírodní škola - Cesta jako cíl (2011). První část knihy detailně popisuje historii školy a její vývoj od roku 1993 do roku 2010. V druhé polovině najdete specifika pedagogického systému. Kniha zároveň nabízí inspiraci k projektové práci v rámci gymnaziální výuky - tipy, postupy, chyby apod.